Top antioxidáns táplálékok

Az emberi szervezetben szabadgyökök termelődnek, mégpedig a környezeti toxinok, az alkohol, a légszennyezettség és a dohányfüst hatására. Nap, mint nap, ki vagyunk téve olyan méreganyagoknak, amelyek következtében különféle méreganyagok kerülnek a szervezetünkbe, amelyek hatására szabadgyökök keletkeznek. Ezek a szabadgyökök sejtkárosító hatással rendelkeznek. A szabadgyökök sejtkárosító hatásai pedig olyan krónikus betegségek okozói lehetnek, mint a rákos megbetegedés, a szívbetegség vagy éppen a cukorbetegség.
Top antioxidáns táplálékok

Az antioxidánsok szerepe

Amennyiben, a szervezetben túl sok szabadgyök képződik, úgy a szervezetben oxidációs folyamat indul el. Azonban ezt a negatív hatást ellensúlyozni tudjuk, mégpedig azzal, ha rendszeresen fogyasztunk úgynevezett antioxidáns táplálékokat.

Miért olyan veszélyes, ha túl sok szabadgyök termelődik a szervezetünkben? A szabadgyökök magas szintje káros hatással van a sejtekre, például a DNS-re, a fehérjékre és a sejtmembránokra is. Minek a hatására képződhetnek szabadgyökök? Ilyen hatás lehet a környezetszennyezés, az alkohol, a cigarettafüst, a káros hatású UV-sugárzás, a túlsütött ételek, de a vegyi anyagok és az adalékanyagok, tartósítószerek is okozhatnak túlzott mértékű szabadgyök termelődést. A kutatások szerint, még akkor is termelődik a szervezetünkben szabadgyök, ha hosszabb ideig érzelmi stresszhatás alatt állunk. Amennyiben túl sok szabadgyök képződik a szervezetben, nem csak különféle betegségekkel kell számolnunk, hanem még az öregedési folyamatok is felgyorsulhatnak.

Az antioxidánsoknak kitüntetett szerepük van abban, hogy semlegesítsék a szabadgyököket, pontosabban, megállítsák azokat a negatív folyamatokra, amelyek az oxidatív stressz miatt következnek be.

Milyen antioxidánsokat fogyasszunk?

A szabadgyökök ellen, a legjobban, az antioxidánsokkal védekezhetünk. Három vitamin is rendelkezik ilyen antioxidáns hatással, mégpedig az A -, C - és az E-vitamin, emellett a likopinnak és a béta-karotinnak is kiemelkedő az antioxidáns hatása.

A zöldségek, a gyümölcsök, a magvak és a diófélék is sok antioxidánst tartalmaznak. Az antioxidánsok gazdag forrása még a hüvelyesek és a teljes kiőrlésű gabonák is.

Nem hiába hangoztatják a táplálkozási szakértők, hogy együnk minél változatosabban, hiszen ez valóban csakis a javunkat szolgálja, hiszen minél többféle ételt fogyasztunk, annál több antioxidánst viszünk be a szervezetünkbe.

Antioxidánsban nagyon gazdag táplálékok

A színes zöldségek és gyümölcsök tartalmazzák a legtöbb antioxidánst, mint például a fekete áfonya, a paradicsom, vagy éppen a sárgarépa. Az antioxidánsok gazdag forrása még a bab, a lencse, az édesburgonya, illetve a sötétzöld leveles zöldségek, mint például a kelkáposzta, a spenót, vagy a brokkoli.

Az antioxidánsokat a lehető legjobb természetes táplálékokkal bevinni a szervezetünkbe, azonban lehetnek olyan körülmények, betegségek, állapotok, amikor kiegészítőkre is szükségünk lehet. Ilyen a dohányzás, vagy a legyengült immunállapot.

Kapcsolódó cikkek

Az alma egészséges, hiszen sok pektint tartalmaz - Az alma tényleg távol tarthatja az orvost

Az alma egészséges, hiszen sok pektint tartalmaz

Az alma az egyik legegészségesebb gyümölcs. Többek között azért, mert sok pektint tartalmaz, de más tápanyagban is rendkívül gazdag. Mutatjuk is, hogy miért is olyan hasznos az alma pektintartalma.

Csökkentsük a koleszterinszintet, óvjuk a szívünket!  - A magas koleszterin veszélyezteti az egészséget

Csökkentsük a koleszterinszintet, óvjuk a szívünket!

Az LDL – koleszterinszint csökkentése nagyon lényeges, hiszen a magas szintje oka lehet a szív – és az érrendszeri betegségek kialakulásának. Mutatjuk, hogy milyen módon csökkenthetjük ennek a koleszterinnek a szintjét.

Top antioxidáns táplálékok

Top antioxidáns táplálékok

Léteznek olyan antioxidáns táplálékok, amelyek pozitívan hatnak az egészségre. Elsősorban a zöldségek és a gyümölcsök bővelkednek antioxidánsokban, de azért sok más táplálékban megtalálhatók. Mutatjuk is, hogy melyek ezek!